هاجوتسو کیوهو

معنی دقیق عبارت رو نمیدونم ولی طبق آخرین یادداشت هایی که از دوستان و استاید داشتم یادم هست که به نه(9) روش فرار و آزاد سازی نینجا مربوط میشود.

برای جالب تر شدن و بالارفتن کیفیت کار تصمیم گرفتم که کل مطلب رو یک باره ننویسم. بلکه در سه قسمت مجزا به توضیح هرکدام بپردازم.

تکنیک اول: ته هودوکی

معنای تحت اللفظی:

ته در زبان ژاپنی به معنای دست می باشد و هودوکی کلا به روش های آزادسازی گفته میشود. پس در مجموع این کلمه به معنای آزاد سازی دست می باشد.

خود این تکنیک (ته هودوکی) دارای زیر شاخه های زیادی است که شامل ریوته توری ها، کاتاته توری ها و … می شود و خود هر کدام از موارد و زیر شاخه ها شامل انواع مختلفی از تکنیک های زیبا و هنرمندانه می شود. البته ترکیب این تکنیک ها با تای هن جوتسوی پایه شامل کایتن ها و اوکمی کاتاها (تکنیک های بدل) زیبایی و کاربرد خاصی به این تکنیک ها می دهد.

همچنین نکات بسیار ریزی در اجرای این تکنیک ها وجود دارد که مطمئنا با یک بار تلاش  و تمرین بدست نخواهد آمد و توجه ویژه در هنگام یادگیری آن هاست که مهارت و توانایی را به ارمغان می آورد.

فراموش نباید کرد که این تکنیک ها نیازمند خلاقیت در شرایط متفاوت است و با تمرین مستمر و پیوسته بر روی آنها می توان به مهارت قابل قبول رسید.(البته به قول یکی از دوستان تا قابل قبول چی باشه؟!)

تکنیک دوم: تای هودوکی

معنای تحت اللفظی:

تای در لغت ژاپنی به معنای بدن می باشد و همانطور که در بخش ته هودوکی گفته شد، هودوکی به معنای آزادسازی می باشد. بنابراین، این عبارت را می توان این گونه ترجمه کرد: آزاد سازی بدن.

این تکنیک هم مانند تکنیک ته هودوکی شامل شاخه های مختلفی می شود که می توان به ناگه ها(پرتاب)، شیمه ها و … اشاره داشت. این تکنیک از اصول بسیار مهم نین جوتسو می باشد که بر اصل رهایی تاکید دارد و هنرجو باید بتواند در هر شرایطی خود را  با محیط و عوامل موثر برآن وفق دهد و برای رهایی خویش بکوشد.

البته این تکنیک هم مانند سایر تکنیک ها نیازمند تمرین و ممارست است و داشتن یک حریف حرفه ای و مشتاق و هم قالب بسیار در تمرین می تواند موثر باشد.

همچنین فاکتور سرعت در اجرای تمامی تکنیک های آزادسازی به هیچ عنوان نباید فراموش شود. چرا که یک لحظه تعلل یا کم سرعتی موجب می شود تا حریف فکر شما را بخواند وتمام حقه هایی که به کار بسته اید به یک باره بی اثر شود.

نکته ای که در اجرای این تکنیک مهم است در زمانی است که حریف به نسبت قدرتر و درشت هیکل تر از شماست. در این مواقع استفاده از سنگینی کاذب بدن و عنصر خلاء می تواند راه حل خوبی برای رهایی شما باشد.

تکنیک سوم: هاپو کِری

معنای تحت الفظی:

هاپو در شمارش و جهات زبان ژاپنی به معنای هشتگانه یا هشت جهت می باشد. کلمه کِری یا گِری به معنای پا می باشد. البته از کلمه آشی هم برای رساندن معنای کلمه پا استفاده می شود.

در کل این تکنیک به گفته جناب سوکه هاتسومی برای تعیین نقطه ضعف و تعیین وضعیت بدن حریف می باشد. این ضربات ممکن است با قدرت یا بدون قدرت به حریف اصابت کنند. البته سریع و نامنظم زدن ضربات، نقش به سزایی در گمراه کردن حریف دارد. تا جایی که نویسنده به یاد دارداین ضربات باید با کف پا وارد شوند. چرا که معمولا در ژاپن برای واردسازی ضربات از روی پا استفاده نمی شود.

همانطور که در توضیحات قبلی هم آمد عنصر خلاقیت برای استفاده از این تکنیک مهم است و تلاش بسیار برای حفظ تعادل در وضعیت های مختلف داچی های پا نیزهمین گونه است.

البته از یاد نبرید که رعایت زاویه و فاصله از اصول مهم تمامی تکنیک های نینجوتسو است که در این تکنیک نیز نباید نادیده گرفته شود


 


نظرات شما عزیزان:

حسام توسلیان
ساعت16:41---25 خرداد 1394
از نطر من نینحوتسو بهترین ورزش رزمی است با تشکر از مطالب خوبتون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : 25 / 12 / 1391برچسب:, | 10:16 AM | نویسنده : واتاچی-آی |